دستگاه تصفیه پساب گلاب، عرقیات و اسانس‌های گیاهی با فناوری نانو و پلاسما

۱۱ مهر ۱۴۰۱ | ۱۱:۲۲ شرکت گیتی پلاسمای ایرانیان
تعداد بازدید:۵۸۶

شرکت گیتی پلاسمای ایرانیان موفق به تولید یک دستگاه تصفیه پساب برای اسانس، عرقیات و گلاب شده است که با کمک فناوری نانو و پلاسما توانسته اند خطر محیط زیستی این پساب ها را کاهش دهند.
به گفته کامران حیدریان، مدیر شرکت استارتاپی پلاسما نوین، این دستگاه تاکنون نمونه مشابه داخلی در حوزه گلاب و عرقیات نداشته و برای اولین باری است که در داخل کشور تولید می شود. پساب گلاب، اسانس و عرقیات گیاهی، پسابی سنگین و مخرب است که می تواند آب های زیرزمینی را تخریب کرده و نابودی زمین های کشاورزی را به دنبال داشته باشد. 

این مدیر استارتاپی تأکید می کند : تاکنون هیچ شرکت و هیچ صنفی برای تصفیه پساب این حوزه اقدام خاصی انجام نداده است. پساب این حوزه بیشتر با استفاده از موادشیمیایی وارداتی بوده که با گران شدن ارز و قیمت این مواد، تمایل کارخانه دارها و فعالان این صنف برای تصفیه پساب تولیدی، رقبت کم تری به این کار نشان می دهند. 



حیدریان با اشاره به دلیل تولید این دستگاه عنوان می کند: همین امر باعث شد ما به این سمت گرایش پیدا کنیم و دستگاهی را طراحی کنیم که بدون استفاده از مواد شیمیایی و با هزینه ای به مراتب کم تر از قیمت تمام شده موادشیمیایی بتواند پساب حوزه اسانس، عرقیات و عصاره های گیاهی را تصفیه کند. 
او ادامه می دهد: پساب تولیدی در حوزه عرقیات از آنجایی که دسته پساب هایی را از گیاهان مختلف شامل می شود که حاوی «لنین» است که میزان COD و BOD آن بالاست. به گزارش سیناپرس، COD میکرواورگانیسم های آلاینده شیمیایی و BOD میکرواورگانیسم های آلاینده بیولوژیکی هستند که پارامترها در این صنعت و در زمینه پساب ها اهمیت بالایی دارند و مقداری از آنها که برای محیط زیست مناسب است زیر 300 و 400 میلی گرم در لیتر باشد.
مدیر این استارتاپ به سیناپرس می گوید: تولید گلاب و عرقیات سه یا چهار مرحله دارد؛ بعد از جوشیدن گلاب و گیاهان مخصوصی که برای عرقگیری از آن استفاده می شود، بخار آن از با تبخیر، به صورت اسانس و عصاره استخراح می شود. این گیاه و گل جوشیده پساب به شمار می رود. 
او اشاره می کند: پس از این مرحله، این پساب باید از داخل دیگ تخلیه شود که یا در طبیعت رها می شود یا این که در مخازنی تخیله شده و در منطقه دیگری معدوم می شود. تاکنون سیستمی برای تصفیه پساب این حوزه طراحی نشده و این اولین باری است که چنین سیستمی را تولید کرده ایم. 
حیدریان تأکید می کند که با استفاده از دستگاه تصفیه پسابی که تولید کرده ایم، توانسته 80 تا 90 درصد باعث کاهش BOD و COD شود که مورد تأیید سازمان محیط زیست است. 


او با اشاره به عملکرد دستگاه تصفیه پساب به گزارش سیناپرس می گوید: پساب از طریق پمپ هایی وارد دستگاه می شود که در پشت آن تعبیه شده است. سپس این پساب از یک راکتور پلاسمایی که در پشت دستگاه قرار گرفته، عبور داده می شود. داخل این راکتور یک الکترود مسی کار گذاشته شده که با یک پوشش نانویی پوشش داده شده است که بازده را تا حد زیادی افزایش می دهد.

او ادامه می دهد: بعد از این مرحله فیلترهایی به کار رفته که با بسته به سایز ذرات موجود در پساب ها، آنها را از پساب جدا کرده و در نهایت پساب تصفیه شده، پسابی شفاف و سازگار با محیط زیست خواهد بود. این پساب تصفیه شده را می توان در صنعت کشاورزی برای آبیاری از آن استفاده کرد. 

حیدریان عنوان می کند که برخی شرکت های داخلی که در زمینه تصفیه پساب فعالیت می کنند، در زمینه پلاسما کارهایی انجام داده اند اما این که بتوانند پساب عرقیات و اسانس های گیاهی را به کمک آنها تصفیه کنند، تاکنون شرکتی وجود نداشته است. این دستگاه نمونه خارجی دارد اما تاکنون نمونه وارداتی از آن داخل کشور نداشته ایم بنابراین می تواند بازار خوبی داشته باشد.

به گفته او، قیمت نمونه اولیه ساخته شده از این دستگاه 27 میلیون تومان است و مواد مصرفی یک ساله یک کارگاه برای استفاده از این دستگاه پساب حدود 100 میلیون تومان را شامل می شود. واردات نمونه دستگاه خارجی با ارز کنونی حدود 500 میلیون تومان برای شرکت ها تمام می شود که یک پنجم نمونه تولید داخلی است و صرفه جویی ارزی بسیار بالایی را برای کشور به همراه دارد.